Wednesday, April 20, 2005

Ke arah Cemerlang Biologi

TIP UNTUK MENJAWAB SOALAN

1. Ada kemahiran mencerakin soalan
Memahami kehendak soalan dengan menganalisa soalan.
•Mencari idea utama/persoalan pokok/hasrat pembina soalan
•Mencari tugasan kepada soalan yang biasanya ditulis dengan menggunaan perkataan tanda soal,
•Mencari maklumat kepada idea utama
Ini merupakan petunjukkan kepada jawapan/penghad kepada tuggasan/penentu kepada fakta yang mesti diambil kira.

2. Kenalpasti tugasan saolan
•Tugasan umum - jawab secara umum
•Tugasan khusus - jawab secara kursus

3. Istilah/nama khas
•Dieja betul dan tepat
•Penggunaan istilah betul

4. Tugasan ada bilangannya
•Jawab sebanyak yang diminta

5. Tugasan Kiraan/hitungan
•Tunjukkan formula
•Buat gantian
•Buat kiraan
•Tuliskan hasil dan unit

6. Persamaan tindakbalas
•Tulis dalam perkataan
Contoh:
A + B Þ C + D
(substrat) Þ (hasil)

7. Soalan berkaitan dua atau lebih soalan
•Pastikanjawapan pertama betul; jika tidak pasti biarkan tanpa jawapan
•Jawapan pertama akan mempengaruhi jawapan soalan berikutnya

8. Tiada ayat/fakta/kenyataan/frasa yang salah bersama ayat/fakta
yang betul

9. Jawapan ringkas, pendek dan padat bagi mengelak penjelasan yang salah

10. Maksud/definasi lengkap seperti ayat dalam Dictonary of
Biology

11. Tugasan pengkelasan dibuat dalam jadual.

12. Melengkapkan/menanda rajah/data/grarf
•Pastikan dibuat di atas rajah asal pada kertas soalan.

13. Melakar graf
•Namakan paksi
•Berikan skala pada paksi
•Berikan unit pada paksi
•Pindahkan kesemua titik
•Lakarkan graf dengan garis licin
•Lakar jenis graf yang betul (graf lurus/lengkok/carta/ bar/histogram)

14. Melukis gambarajah
•Bersih, jelas dan kemas
•Saiz sama atau melebihi 6 cm x 6 cm
•Kadar bahagian yang betul
•Lukis garis licin
•Label dengan tepat
•Penunjukkan label tidak bersilang
•Jika radas ujikaji, mesti radas yang berfungsi

KERTAS 1
•Anika Pilihan

KERTAS 2
•BAHAGIAN A: Struktur
•BAHAGIAN B: Esei Respon Terhad
•BAHAGIAN C: Esei Respon Terbuka

KERTAS 3
•Soalan 1: Struktur
•Soalan 2: Merancang Eksperimen

No comments: